Od jakiego wyposażenia zacząć zakładając aptekę?

Planując założenie własnej apteki, warto najpierw zapoznać się z dotyczącymi tej działalności przepisami. Funkcjonują bowiem konkretne wymagania oraz zasady, jakim właściciel apteki powinien się podporządkować. Oprócz załatwienia stosownych pozwoleń, uiszczenia koniecznych opłat oraz doboru personelu, trzeba także zadbać o właściwe wyposażenie naszej przyszłej apteki. To właśnie na tym ostatnim punkcie skupimy się w dzisiejszym wpisie, radząc jakie meble i urządzenia powinny znaleźć się w Twojej placówce.

Zacznij od mebli

Każda apteka musi być wyposażona w odpowiednie meble. Powinny one być bezpieczne, estetyczne, a także funkcjonalne. Meble apteczne to absolutna podstawa działania każdej nowoczesnej apteki. Są one na tyle ważne, że ich precyzyjny opis znalazł się w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 30 września 2002 roku w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz. U. Nr 171, poz. 1395).

Przechodząc zatem do konkretów, uściślijmy – w jakie podstawowe meble apteczne powinna być wyposażona apteka ogólnodostępna? Zgodnie z paragrafem 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia należy w niej umieścić:

1) stół ekspedycyjny, który może być osłonięty w taki sposób, aby uniemożliwiał dostęp do niego osobom, które nie pracują w aptece. Taki stół powinien zawierać szuflady do przechowywania wyróżnionych w asortymencie produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych,

2) szafy ekspedycyjne, które powinny być zamykane do wysokości co najmniej 60 cm od podłogi,

3) szafy magazynowe zamykane albo regały, a także łatwo zmywalne podesty,

4) kasety, szafy albo sejfy, które przeznaczono do przechowywania środków odurzających oraz substancji psychotropowych. Powinny być one zabezpieczone zgodnie z odrębnymi przepisami,

5) lodówki lub szafy chłodnicze z urządzeniami do pomiaru temperatury, które przeznaczone będą jedynie do przechowywania leków,

6) loża recepturowa pokryta tworzywem odpornym na chemikalia i łatwo zmywalnym,

7) stół pokryty specjalnym, łatwo zmywalnym i odpornym na chemikalia tworzywem.

Wybierając meble do apteki, warto zwrócić uwagę na ich jakość. Dobrze jest celować w solidne produkty, które nie będą wymagały wymiany za dwa, trzy lata. Chodzi tutaj głównie o lodówki i szafy chłodnicze, których prawidłowe działanie jest niezwykle istotne, a ewentualna awaria może spowodować duże straty. Ciekawym rozwiązaniem byłby zakup lodówki, umożliwiającej stałą kontrolę temperatury wewnątrz, a dodatkowo wyposażonej w ekspresowy system reagowania na niekorzystne dla leków zmiany warunków. Przykładem może być, chociażby lodówka Farma Term firmy Eprus, która oprócz systemu GSM (wysyła wiadomość SMS na nasz telefon komórkowy w sytuacji wykrycia nieprawidłowości), ma także wbudowane zasilanie awaryjne UPS (pozwalające na 12 godzin pracy).

Skompletuj sprzęt

Po wyborze niezbędnych mebli do apteki, należy skupić się innym istotnym sprzęcie. Co na ten temat mówi przytaczane wcześniej rozporządzenie Ministra Zdrowia? Otóż według paragrafu 7 tegoż rozporządzenia, apteka powinna posiadać:

1) urządzenia, które umożliwiają sporządzanie leków w postaciach farmaceutycznych wykonywanych w aptekach,

2) urządzenia, które umożliwiają właściwe przechowywanie leków i wyrobów medycznych – chodzi tutaj o odpowiednie zabezpieczenie przed zakurzeniem albo zabrudzeniem.

Oprócz tego sprzęt, którego nie może zabraknąć w Twojej aptece :

1) termometry i higrometry stosowane we wszystkich pomieszczeniach, w których przechowuje się lub sporządza produkty lecznicze i wyroby medyczne,

2) wagi o różnych zakresach, których parametry określają odrębne przepisy,

3) szkło umożliwiające przygotowywanie leków recepturowych,

4) naczynia oraz utensylia recepturowe, właściwie oznakowane, pozwalające na przygotowywanie leków recepturowych. Należy wydzielić naczynia i utensylia dla środków z grupy bardzo silnie działających.

Trzeba wspomnieć także o wyposażeniu aptek, które mają w planie sporządzanie leków w warunkach aseptycznych. Powinny one dodatkowo mieć w swoim wyposażeniu (wg paragrafu 8 rozporządzenia Ministra Zdrowia):

1) loża z nawiewem laminarnym, dzięki której można przygotowywać leki w warunkach aseptycznych. Powinna być umieszczona w oddzielnym pomieszczeniu albo izbie recepturowej,

2) sterylizator.

Nowoczesny sprzęt przekłada się na jakość pracy apteki oraz na to, w jaki sposób jest ona postrzegana zarówno przez klientów, jak i osoby z branży. Oczywiście każde urządzenie apteczne musi spełniać surowe wymagania jakościowe, dlatego warto decydować się jedynie na sprzęt uznanych marek, które stawiają sobie za cel ciągłe udoskonalanie swoich produktów i nadążają za zaostrzającymi się przepisami. Bardzo rozsądnym byłby wybór dostawcy sprzętu, który nie tylko sprzeda urządzenie, ale także profesjonalnie doradzi. Ponadto, zanim ostatecznie dokonamy wyboru konkretnego sprzedawcy, zapoznajmy się z całym jego asortymentem. Najlepiej będzie, jeśli firma dostarczająca sprzęt do naszej apteki, ma szeroki asortyment produktów, dzięki temu w jednym miejscu znajdziemy wszystko, co niezbędne. Niektórzy profesjonalni dostawcy wyposażenia aptek proponują także dodatkową usługę – serwis sprzętu aptecznego. Przykładem może być, chociażby firma Eprus, która oprócz własnego działu, zajmującego się naprawami i konserwacją urządzeń, współpracuje także z całą rzeszą autoryzowanych punktów serwisowych na terenie całego kraju. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia pracę aptekarzom i właścicielom aptek, gdyż w razie niespodziewanej awarii sprzętu, mogą skontaktować się bezpośrednio z jego sprzedawcą.

Higiena i wentylacja

Wydawać by się mogło, że meble i sprzęt recepturowy to wszystko, co powinno się znajdować w nowoczesnej aptece. Otóż nie do końca. Rozporządzenie Ministra Zdrowia zawiera także informacje o konieczności właściwej wentylacji poszczególnych pomieszczeń w aptece. Paragraf 6 dokumentu mówi o wentylacji w ten sposób:
– Każde pomieszczenie w aptece:
1) należy wyposażyć w odpowiednie urządzenie wentylacyjne, które ma zapewniać minimum 1,5-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny,

– Pomieszczenie apteki, które ma pełnić funkcję izby recepturowej, izby do sporządzania produktów homeopatycznych oraz zmywalnię powinny mieć właściwe urządzenia wentylacyjne zapewniające minimum 2-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny.

Poza wentylatorami trzeba także zwrócić uwagę na urządzenia chroniące przed nadmiernym nasłonecznieniem. Taki wymóg również znalazł się w rozporządzeniu z 2002 roku, a brzmi od dokładnie tak:

– Pomieszczenia apteki, w których są sporządzane, wydawane i przechowywane produkty lecznicze oraz wyroby medyczne, muszą być wyposażone w urządzenia eliminujące nadmierne nasłonecznienie.

Zazwyczaj firmy, które oferują kompleksowe wyposażenie aptek, mają w swoim asortymencie także odpowiednie wentylatory, które gwarantują utrzymanie wysokiej klasy czystości powietrza w wymagających tego pomieszczeniach np. recepturze aptecznej.

Literatura

Obowiązkowym wyposażeniem każdej apteki są też odpowiednie pozycje książkowe. Z konkretną informacją o poszczególnych tytułach możemy się także zapoznać w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. W paragrafie 10 określono obowiązkową literaturę, która powinna się znaleźć na wyposażeniu każdej apteki:

– obowiązujący Urzędowy Wykaz Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
– obowiązujący Urzędowy Wykaz Wyrobów Medycznych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
– obowiązująca Farmakopea Polska oraz niezbędna literatura fachowa

Wyposażając aptekę, stajemy przed niełatwym zadaniem. Musimy skompletować wszystko to, co jest nam absolutnie niezbędne, a także to, co może okazać się po prostu przydatne. Jeśli zdecydujemy się na firmę dostarczającą kompleksowy asortyment wyposażenia aptek, zaoszczędzimy czas oraz będziemy mogli skorzystać z profesjonalnego doradztwa. Szukając dobrej i sprawdzonej firmy, zajmującej się sprzedażą sprzętu aptecznego, sprawdźcie Eprus. Dzięki doświadczeniu i znajomości branży gwarantujemy pomoc w wyborze odpowiednich urządzeń, wysoką jakość usług oraz opiekę serwisową.

Źródło zdjęć: eprus.pl

Źródło informacji: Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 30 września 2002 roku w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz. U. Nr 171, poz. 1395).